Skip to main content

Om beter gevonden te worden én bezoekers naar je website te krijgen met SEO, is het begrijpen van de zoekintentie van gebruikers méga belangrijk. Stel jij jezelf de vraag ‘Hoe moet ik teksten schrijven voor SEO’? Dan is deze blog ideaal voor jou! Het draait namelijk om de zoekintentie, je doelgroep én de fase van de klantreis. Aan de hand van voorbeelden help ik jou in deze blog met het antwoord op jouw vraag: wat is zoekintentie?

Wat is zoekintentie?

Zoekintenties vertellen ons waarom iemand een specifieke zoekopdracht in Google typt. Letterlijk, de intentie van de zoekopdracht. Wil je content schrijven, optimaliseren en/of journeys bouwen die passen binnen de klantreis, dan is het niet alleen belangrijk om de ‘search intent’ te begrijpen, maar ook om je content strategisch af te stemmen op deze behoeften.

Waarom is de zoekintentie belangrijk?

Door in te spelen op de zoekintentie van de bezoeker, verhoog je onder andere de relevantie van je webpagina, website, content en verbeter je de algehele gebruikerservaring voor de doelgroep. En dat doet zeker wat met je posities in Google.

Het begrijpen van zoekintenties helpt marketeers effectieve content te creëren die aansluit bij de verschillende fases van de klantreis: awareness, consideration en decision. Sommigen gebruiken hiervoor het See, Think, Do, Care model van Google. Google gaat hiermee een stukje verder door ‘Care’ toe te voegen, maar in feite komt dit allemaal op hetzelfde neer: je bezoeker zo goed mogelijk helpen …. richting het product/dienst dat jij biedt ;-).

Voorbeelden van de zoekintentie

Om je beter te helpen op weg naar een antwoord op de vraag ‘wat is zoekintentie’, heb ik voor jou verschillende voorbeelden gebruikt. Zoekmachines kennen een aantal verschillende intenties en hieronder beschrijf ik de meest voorkomende voor jou die jij zeer waarschijnlijk zult inzetten om jouw SEO te verbeteren:

Informatieve zoekintentie

Voorbeeld:
Een gebruiker typt ‘Wat is het doel van SEO‘ in Google. ‘Wat-is’ type content zijn een perfect voorbeeld van de informatieve zoekintentie. In principe komt dit neer op: de gebruiker wil een antwoord op zijn vraag. Informatie. Je kunt aan de behoefte van de gebruiker voldoen door hem/haar te informeren. Vragen als wat, waarom, wanneer en hoe zijn hier geschikt voor.

Een informatieve zoekintentie hoeft overigens geen vraag te zijn. Denk bijvoorbeeld aan definities van woorden, zoals het woord ‘seo’. Gebruikers die zoeken naar ‘seo’ in Google, hebben meestal de intentie om te begrijpen wat SEO betekent, wat de afkorting inhoudt, waar het voor staat, enzovoort.

Ook ‘How-to’ video’s op YouTube hebben normaliter een informatieve zoekintentie, zoals mijn voorbeeld: ontdek je positie in Google op 3 eenvoudige manieren.

Commerciële zoekintentie

Voorbeeld:
‘Beste TV voor gamen’ kan aangeven dat de gebruiker niet meer op zoek is naar informatie, zoals de informatieve zoekintentie. Maar nu al een stapje verder in de journey zit. Dit kun je zo aflezen: ik weet al wat een tv is, ik ben nu op zoek naar een tv om op te gamen. Ik weet nog niet welke tv, daarom ga ik dit nu onderzoeken en vergelijken. Ik ben op zoek naar de tv voor de beste game ervaring.

De commerciële zoekintentie is daarom een ideaal voorbeeld voor vergelijkingen. Bij commerciële zoekintenties denk ik vaak ook als eerste aan affiliate websites, vergelijkers, enzovoort. Maar dit hoeft natuurlijk niet, een productpagina kan ook een commerciële zoekintentie vervullen.

Transactionele zoekintentie

Voorbeeld:
‘Koop TV 75 inch 100 ghz’ is een goed voorbeeld om de transactionele zoekintentie te verduidelijken.
De gebruiker is namelijk op zoek naar het aanbod en wil een koop verrichten. De commerciële- en transactionele zoekintenties zijn vaak lastig te herkennen, omdat ze in elkaar kunnen overlopen. En op elkaar lijken. Een productpagina kan een commerciële zoekintentie vervullen, maar ook een transactionele. Hier is de context belangrijk.

Navigationele zoekintentie

Voorbeeld:
‘Lead Monkeys contact’ zouden véél meer gebruikers moeten zoeken! Grapje natuurlijk. Wel een goed voorbeeld!
De gebruiker is namelijk op zoek naar een specifiek merk of product. Andere voorbeelden zijn Ryanair vliegtickets, Mediamarkt iPhone 15, Stichting AAP doneren, Zalando inloggen, enzovoort. De navigationele zoekintentie wijst erop dat iemand direct naar een website, merk of specifieke (product)pagina wil navigeren.

Lokale zoekintentie

Voorbeeld:
‘SEO specialist in Ede’ toont aan dat de gebruiker een lokale dienst zoekt. Een van de onderdelen binnen SEO, is ‘local SEO‘. Met de lokale zoekintentie kun je als bedrijf/onderneming je lokale vindbaarheid verbeteren door in te spelen op de zoekintentie van de gebruiker. De lokale- en navigationele zoekintentie worden vaak ook door elkaar gebruikt. Er is geen goed of fout: voor de een valt het onder navigatie, voor de ander onder lokaal. Ik hanteer ze zelf los, omdat ik de lokale zoekintentie vooral onder local SEO hang; dit hoeft bij navigationele zoekintenties namelijk niet altijd het geval te zijn.

Wat zeggen zoekintenties ons?

Zoekintenties vertellen ons de achterliggende gedachte van de doelgroep: waarom zoeken ze wat ze zoeken. Maar daarbij zeggen ze ons véél meer..

En daar wordt het interessant, want...

.. door de zoekintentie te begrijpen en erop in te spelen, kun je de behoefte van de doelgroep vervullen.
Dit brengt een hoop voordelen met zich mee. Een aantal voordelen:

  • SEO draait om relevantie, de zoekintentie is dus erg belangrijk!
  • Je vindbaarheid in Google; je kunt daadwerkelijk hoger in Google komen door relevant te zijn
  • Meer kwalitatieve/relevante bezoekers die jou vinden en naar je klikken (en iets van je willen)
  • Je kunt je conversie verhogen door relevante content, maar ook door het creëeren van journeys

En dit laatste, relevantie en journeys is een hele belangrijke waar je misschien nog niet aan hebt gedacht.

Mijn advies

Bouw pagina’s op met een doel: speel in op zoekintenties

Mijn advies is om de zoekintenties goed te onderzoeken: wat houden de zoekintenties in, wat voor type content schrijf je voor welke zoekintentie en waarmee kun je daadwerkelijk waardevolle content bieden aan je bezoeker. Door in te spelen op de zoekintentie van de gebruiker (bezoeker), kun je de pagina opbouwen die relevant is voor deze bezoeker.

Voorbeeld: wat is het verschil tussen seo en sea

Als jij een zoekwoord hebt, zoals bijvoorbeeld ‘wat is het verschil tussen seo en sea’ en hierop wilt inspelen met content, dan weet je dat je informatieve content moet bieden om in te kunnen spelen op de behoefte van de doelgroep. Zet je bijvoorbeeld een dientenpagina op zoals ‘zoekwoordenonderzoek uitvoeren voor b2b’s’ waarmee je wilt inspelen op dit zoekwoord, dan weet je dat dat geen nut heeft. Een contactformulier op deze pagina kun je bij voorbaat al skippen.

Een informatieve blog die het verschil tussen SEO en SEA toelicht met voorbeelden kan dan wel weer heel interessant zijn. En de journey naar een SEO training ook – want een SEO training kan relevant zijn aan dat zoekwoord: de gebruiker wil zeer waarschijnlijk meer leren over SEO (en SEA).

Mijn conclusie

Door de zoekintentie écht goed te begrijpen, kun je niet alleen content creëeren waarmee je goed kunt vindbaar kunt worden in Google. Ook kun je ervoor zorgen dat je bezoekers binnenhaalt én met de juiste journey doorstuurt naar jouw product of dienst, zoals mijn SEO training (meer info volgt snel) 😉

Download overzicht met zoekintenties

Download zoekintenties.