Het doel van SEO
SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is een term die vaak wordt geassocieerd met het behalen van hogere posities in zoekmachines zoals Google. Ergens klopt dit, maar ergens ook helemaal niet. Stel jezelf deze vraag: als jij met al je zoekwoorden op positie 1 staat, maar je krijgt geen enkele bezoeker op je website, ben je dan tevreden? Precies! In mijn ervaring als SEO-specialist en online marketeer is het antwoord daarom volmondig ‘Nee!’. Bekijk hieronder het échte doel van SEO.
SEO is een middel, geen doel!
SEO is een krachtig middel om een specifiek doel te bereiken: het aantrekken van relevante bezoekers die converteren. Het is een middel, geen doel. Met SEO wil je niet enkel hoog ranken; het gaat om het begrijpen en vervullen van de behoeften van je doelgroep. Je wilt dat relevante bezoekers op zoek zijn naar jouw product/dienst en op jouw website terechtkomen. En hoger in Google staan kan je hierbij helpen.
Waarom rankings in Google alleen niet volstaan
Een nummer 1 positie in Google voor een zoekwoord betekent weinig als het niet leidt tot waardevolle bezoekers of conversies. Een bezoeker die nooit converteert naar lead of direct een klant, blijft een bezoeker op je website.
Gebruikerservaring
SEO gaat ook over het optimaliseren van de gebruikerservaring. Een website die (goed) gevonden wordt, maar die niet gebruiksvriendelijk is, zal zijn bezoekers snel verliezen. Bij gebruiksvriendelijkheid kun je denken aan een snelle website, journeys, 404’s (dode links), logische teksten/knoppen, relevante zoekopdrachten, enzovoort.
Waarom is SEO belangrijk?
SEO is essentieel omdat het bedrijven helpt zichtbaar te zijn op de momenten dat leads (potentiële klanten) op zoek zijn naar soortgelijke producten of diensten die hen verder kunnen helpen. Stel je bent een schildersbedrijf en je woont in Ede, dan hoop jij gevonden te worden door jouw doelgroep wanneer zij zoeken naar schildersbedrijf Ede. Dit gaat niet alleen over het behalen van een hoge positie in zoekresultaten, maar vooral over het zijn waar je doelgroep is, met relevante en waardevolle inhoud.
Mijn aanpak: SEO met een doel
In mijn werk als freelance SEO-specialist richt ik mij op:
Doelgroep begrijpen
Wie is je doelgroep, wat willen ze en hoe zoeken ze?
Content die verbindt
Het laten creëren van content die aansluit bij de zoekintenties en behoeften van de doelgroep, natuurlijk in combinatie met jouw product/dienst.
Technische perfectie
Je moet niet alleen een autoriteit worden op jouw gebied en een website hebben die goed vindbaar gemaakt wordt in content en zoekwoorden, maar moet ook snel, toegankelijk en navigeerbaar zijn.
Conversieoptimalisatie (CRO)
Conversieoptimalisatie is een integraal onderdeel van SEO. Het gaat niet alleen om het aantrekken van bezoekers, maar ook om hen te converteren naar leads, klanten of volgers. Om terug te komen op het voorbeeld: stel je staat op positie 1 in Google én je krijgt bezoekers naar je website, maar ze nemen niets van je af, hoe tevreden ben je dan? Misschien ben je er heel blij mee als je inspeelt op advertenties in banners zoals nieuwssites, maar heb je een product/dienst zoals een schildersbedrijf, dan is CRO belangrijk voor jou.
SEO in de toekomst
SEO ontwikkelt zich voortdurend. Wat blijft, is het belang van:
Innovatie en aanpassingsvermogen
SEO-strategieën moeten meegroeien met veranderende algoritmes en gebruikersgedrag. Neem nou bijvoorbeeld EEAT.
Diepgaand inzicht in data
Analyseren van data om te begrijpen wat werkt en wat niet. En continu blijven aansturen, optimaliseren en testen.
Conclusie: wat is het doel van SEO en waarom zou je het inzetten?
SEO gaat over het leggen van een fundament voor online succes. Het is een strategie die diep verweven is met alle aspecten van online marketing, van contentcreatie tot technische optimalisatie en gebruikerservaring. Het gaat om het binnenhalen van relevante bezoekers en ze laten converteren tot leads en klanten. Hoger in Google kan hierbij helpen, maar dit is niet het doel.
Hulp met SEO en meer relevante bezoekers naar je website trekken?
Zelf SEO toepassen kan complex zijn. Professionele hulp met SEO zorgt ervoor dat je strategie aansluit bij de laatste trends en algoritme-updates. Met mijn expertise help ik bedrijven hun online zichtbaarheid te verbeteren en hun doelgroep effectief te bereiken.
Ben je klaar om de kracht van SEO volledig te benutten? Neem vandaag nog contact op via billal@leadmonkeys.nl of bel 0613349342 om de SEO diensten in te zetten die resultaten leveren met jouw specifieke situatie. Of plan zelf een gratis intakegesprek om jouw behoeften te bespreken.
Billal Nawabi
Freelance SEO Specialist en Marketing Strateeg
”Met enorme passie voor SEO en online marketing help ik bedrijven om beter online vindbaar te worden en meer kwalitatieve leads en klanten aan te trekken. Lees mijn online marketing blogs voor waardevolle tips en strategieën of ontdek direct hoe ik jouw online zichtbaarheid kan verbeteren met mijn SEO diensten!” ?