Skip to main content

Wat zijn de SEO kosten per maand?

“Wat zijn de SEO kosten per maand?” Een simpele vraag zou je denken. Helaas is dit antwoord in feite een stuk lastiger om te geven. De kosten voor SEO per maand zijn afhankelijk van jouw eisen, wensen en situatie. SEO is volledig maatwerk en elke case is anders. De maandelijkse kosten voor effectieve SEO kunnen daarom niet volledig worden uitgeschreven. Ik begrijp dat dit niet is waar je naar zoekt, daarom zal ik je een zo goed mogelijke kosten indicatie geven op basis van mijn werkwijze met klanten voor SEO.

In deze blog beschrijf ik aan welke maandelijkse SEO kosten je moet denken aan de hand van mijn eigen werkwijze als SEO Specialist bij klanten.

Hoe zijn de kosten voor SEO opgebouwd?

Voordat je je bedenkt wat de kosten van SEO zijn per maand, zul je je eerst de volgende vragen moeten stellen:

  • Wat wil ik precies met SEO?
  • Wat zijn mijn verwachtingen en wat wil ik bereiken met SEO?
  • Welke resources heb ik: wat doe ik zelf en/of hoe ik wil SEO uitbesteden?
  • Hoeveel weet ik er al zelf van en waar heb ik hulp bij nodig?
  • Wat is mijn huidige- en gewenste situatie?
  • Welke probleemstelling/uitdaging heb ik en hoe denk ik dat SEO mij hiermee kan helpen?

Door deze vragen scherp te hebben voor jezelf, kun je sneller achterhalen wat je precies wilt bereiken SEO en welke SEO diensten je wilt uitbesteden aan een SEO specialist.

Hoe zijn de kosten voor SEO opgebouwd?

SEO is geen one-size-fits-all service. De kosten variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de huidige staat van je website, de complexiteit van je markt, de soort en het volume van de zoekwoorden, en de diepgang van de gewenste SEO-analyses, etc. Kortom, dit is geheel afhankelijk van je huidige- en gewenste situatie.

SEO diensten

Voor het inzetten van SEO zul je dus moeten weten waaróm je SEO wilt inzetten: heb je eenmalige- of langetermijn diensten die je wilt uitbesteden? Sommigen claimen dat SEO enkel een doorlopend proces is. Hoewel ik het ermee eens ben dat SEO een lange termijn strategie is en je de beste resultaten kunt krijgen door consistent en consequent aan je SEO te werken, zijn er genoeg werkzaamheden die je eenmalig of periodiek kunt uitvoeren, afhankelijk van je beoogde doel, prioriteiten en middelen die je ervoor hebt.

SEO werkzaamheden

Ik help klanten om beter gevonden te worden in Google, help met het aantrekken van relevante bezoekers naar de website én het behalen en verhogen van conversie via de website. Om je een duidelijker beeld te geven over de kosten van SEO per maand, beschrijf ik je 5 van mijn SEO diensten, hierbij ga ik uit van maandelijks terugkerende werkzaamheden.

Zoekwoordenonderzoeken

Onderzoeken waar je doelgroep naar zoekt via zoekmachines zoals Google, waar je concurrenten op worden gevonden en relevante zoekwoorden die passen bij jouw doelgroep, product/dienst, bedrijfsdoelstellingen en focus voor 2024, 2025, etc.Deze kunnen doorlopend, periodiek of eenmalig. Afhankelijk van je case, doelgroep, organisatie en markt.

Voor een standaard SEO-activiteit zoals zoekwoordenonderzoeken zul je rekening moeten houden met 3 tot 4 uur per maand. Voor een maandelijkse keyword research is dit doorgaans wel het minimum. Maar je zou ook kunnen denken aan een eenmalig zoekwoordenonderzoek van bijv. 4 tot 8 uur. I hate to say it.. maar dit is opnieuw afhankelijk van de case, soms kan dat namelijk al genoeg zijn om verder te werken met content.

Zoekwoorden posities bijhouden

Het bijhouden van (belangrijkste) zoekwoorden waar jij op gevonden wordt óf gevonden op wilt worden. Dit gaat soms gepaard met het daadwerkelijk optimaliseren van de content en soms enkel het analyseren, rapporteren en adviseren over het optimaliseren van bestaande pagina’s en schrijven van content voor nieuwe pagina’s.

Het bijhouden van de posities van zoekwoorden is een dienst die ik in principe altijd uitvoer in combinatie met andere diensten, zoals het optimaliseren van bestaande content of het uitvoeren van zoekwoordenonderzoeken. Voor het bijhouden van posities gebruik ik verschillende SEO tools en zorg ervoor dat ook jij de informatie ontvangt als reports.

Content optimalisatie

Het optimaliseren van bestaande content is ook een van mijn diensten (bekijk het overzicht: alle SEO diensten voor meer informatie). Een uren inschatting is hierbij lastig, omdat het te maken heeft met de kwaliteit van de content, de mate waarin SEO al is ingezet, de type pagina (een landingspagina is bijvoorbeeld anders dan een blog) en de journeys waar ik rekening mee moet houden. Daarbij is er een verschil met het optimaliseren op “laaghangend fuit”, ofwel “Striking distance keywords”, of het volledig herschrijven/opbouwen van een pagina.

Om te bepalen hoeveel content optimalisatie kan kosten, begin ik eerst altijd met een gratis intakegesprek.

SEO Analyse

Een grondige SEO-analyse is een belangrijke stap in een succesvolle SEO-strategie. De inhoud van de SEO Analyse is geheel afhankelijk van de case: waar liggen uitdagingen, wie zijn de concurrenten en waar spelen ze op in, waar gaan we ons nu op focussen en wat zijn de bedrijfsdoelstellingen. Denk ook aan andere zaken als hoe snel is de website, liggen daar evt. uitdagingen, of hoe staat het met het backlinkprofiel, interne links, (belangrijkste) zoekwoorden, etc.

Een SEO Analyse begint in principe altijd vanaf 12 uur, afhankelijk van de wensen en eisen van de analyse kan dit 16 of 20 uur worden. In de SEO Analyse worden ook de belangrijkste concurrenten meegenomen. Een analyse van 20 uur bevat ook data uit Google Analytics waarin opmerkelijke- en/of belangrijke punten worden benoemd en eindigt met een uitgebreide conclusie en advies.

SEO- en content Strategie

Is er al een SEO- en content strategie? Is het onderzoek hiervoor al uitgevoerd, of verwacht je een onderzoek en advies van mij? Weet je al op welke (type) zoekwoorden je je wil focussen, of wens je dat ik als SEO specialist daarnaar kijk? Om een SEO strategie te kunnen ontwikkelen begin ik altijd eerst met een 360° strategische diepteanalyse van je bedrijf, doelgroepen en markt met concurrentie. Dit geeft me de informatie die ik nodig heb om de SEO Strategie op te kunnen zetten.

Een SEO- en contentstrategie is in principe onderdeel van een traject. Ik begin altijd met een vooronderzoek en verdiepingsgesprek op locatie. Het gesprek duurt meestal tussen 2 en 4 uur. Het ontwikkelen van een volledige strategie is afhankelijk van de uitkomsten uit dit gesprek, de SEO analyse, de zoekwoordenonderzoeken, concurrenten, etc. Daarover kan helaas nog niks gezegd worden.

Wat kost een SEO specialist (per maand)?

Zoals je kunt zien zijn de kosten afhankelijk van een hoop factoren. Afhankelijk van welke traject we ingaan, start ik altijd eerst met een gratis intakegesprek. Op basis hiervan bepalen we of SEO het antwoord is voor jou en welke SEO diensten voor jou nodig zijn om je bedrijfsdoelstellingen te behalen.

Ik werk op projectbasis, met een SEO abonnement, uurtarief of met een SEO pakket

Wil je meer weten, lees dan mijn SEO werkwijze of neem contact op.

SEO uitbesteden of SEO abonnement?

Zoals je kunt zien zijn de kosten afhankelijk van een hoop factoren. Afhankelijk van welke traject we ingaan, start ik altijd eerst met een gratis intakegesprek. Vervolgens bepalen we samen met welke diensten ik jou kan helpen om je bedrijfsdoelstellingen te behalen. Wil je meer weten, lees dan mijn SEO werkwijze of bekijk mijn SEO diensten.