Skip to main content

In deze cruciale fase draait het om het informeren en overtuigen van de klant dat jouw aanbod de beste keuze is. In deze blog ga ik dieper in op de consideration fase en laat ik zien hoe je met overtuigende content en strategieën jouw doelgroep kunt begeleiden in hun keuzeproces. Lees verder om te ontdekken hoe je klanten effectief kunt informeren en overtuigen in de consideration fase!

Consideration fase (overweging)

In de consideration fase gaan potentiële klanten hun opties inzichtelijk maken en vergelijken. Ze weten van hun probleem, uitdaging of behoefte en weten beter wat ze willen. Ze gaan nu op zoek naar mogelijke oplossingen. In deze fase draait het voor jou als bedrijf om het informeren en overtuigen van de klant dat jouw merk en product of dienst de beste keuze is. Idealiter heb jij er als bedrijf voor gezorgd dat jouw merk en product of dienst tussen hun lijst met mogelijke opties staat.

In SEO termen en zoekintenties zou je hier kunnen denken aan de commerciële zoekintentie.

Een voorbeeld:

Laten we teruggaan naar het voorbeeld van een boekhoudpakket als freelance SEO specialist. Nadat je hebt onderzocht wat een boekhouding is en wat je ermee kunt, ben je ervan overtuigd dat een boekhoudpakket jou kan helpen. Je weet dat je een boekhoudpakket wilt en dat dit de beste keuze is ten opzichte van Excel, maar je weet nog niet welk boekhoudpakket voor jou de beste is.

Een boekhoudpakket dat past bij jouw situatie

Je wilt een boekhoudpakket dat voldoet aan jouwe wensen/eisen, dat past binnen je budget, altijd toegankelijk is en super gemakkelijk werkt voor zzp’ers. Ook vind je klantenservice belangrijk en wil je voor vragen snel terecht kunnen bij een support afdeling. Je volgende stap kan zijn om te onderzoeken welke boekhoudpakketten er op de markt zijn. Je wilt uiteraard alleen het aanbod dat interessant is voor jouw situatie, dus zoek je naar ‘beste boekhoudsoftware voor zzp’ of ‘vergelijk boekhoudprogramma zzp’ (dit zijn daadwerkelijk zoekwoorden met zoekvolume).

Of ga je gerichter zoeken, bijvoorbeeld op functionaliteiten?

Je kunt naast vergelijk-zoekwoorden, ook gericht zoeken op functionaliteiten die jou verder helpen. Denk bijvoorbeeld aan het opmaken van offertes, het ontvangen en versturen van facturen, een digitaal archief waarin je je bonnetjes ook digitaal kunt bewaren, een scan- en herken oplossing die je bonnetjes afleest en automatisch naar je boekhouding stuurt, enzovoort.

Wat je zoekt en hoe je zoekt is zeker afhankelijk van de fase waarin je zit, maar ook in hoe jij als persoon bent, wat jou helpt, de manier hoe je zoekt, je eigen eisen en wensen, wat je al weet, enzovoort.

Content en zoekwoorden is niet alles

Je kunt je in deze fase van de klantreis bevinden in zoektermen om verschillende opties te vergelijken, reviews te lezen en te ontdekken welke boekhoudsoftware het beste past bij jouw specifieke behoeften als freelance SEO specialist. Maar dit stopt natuurlijk niet bij zoekwoorden en Google; de manier hoe jij de website bekijkt speelt ook een rol. Denk aan het doorlezen van content op de website, doorklikken naar klantverhalen en reviews, de informatie die jij op de website kunt vinden en nog veel meer. De journey op de website is in deze fase al veel belangrijker dan de awareness fase. Ook is bereik en bewustwording niet meer het primaire doel, maar focus je hierin meer op het overtuigen van de lezer/kijker.

Je bent nog steeds niet klaar om een aankoop te doen

Hoewel je verder bent in de buyer journey, ben je ook nu nog niet klaar om een aankoop te doen. Je verzamelt informatie en vergelijkt aanbieders om weloverwogen een beslissing te maken. Dit is het moment waarop je als bedrijf (aanbieder van een boekhoudpakket) moet zorgen voor overtuigende en gedetailleerde content die de voordelen en unieke eigenschappen van je product of dienst benadrukt. Maar hier komt meer bij kijken dan alleen je merk, product of dienst, zoals je (klanten)service, bereikbaarheid, autoriteit, uitstraling, enzovoort. Je gehele bedrijfsvoering wordt vanaf dit moment op de proef gesteld.

Maak overtuigende content!

Zorg voor overtuigende en gedetailleerde content die de voordelen en unieke eigenschappen van je merk, product en/of dienst beschrijft. Dit kan in geschreven tekst, maar ook in videos/filmpjes. Door in deze fase aanwezig te zijn met diepgaande en overtuigende content, bouw je als bedrijf verder aan vertrouwen, kom je vaker in beeld als expert in jouw branche en vergroot je de kans dat de klant uiteindelijk voor jouw oplossing kiest.

Hoe kun je overweging stimuleren?

Tijdens de consideration fase in de klantreis maak je content die helpt om potentiële klanten te informeren en te overtuigen. Dit kan door verschillende vormen van content en kanalen in te zetten, zoals:

  1. Blogs of artikels die producten of diensten vergelijken

  2. Informatie over jouw bedrijf (service, usp’s, vergelijkingen met concurrenten)
  3. Landingpagina’s die inspelen op (specifieke) informatie/behoeften
  4. Reviews en testimonials van tevreden klanten

  5. Case studies en klantverhalen

  6. Productdemonstraties en uitlegvideo’s

  7. Gratis proefversies of demo-aanbiedingen

  8. Updates van jouw organisatie of producten/diensten die jij biedt
  9. E-books en whitepapers die diepgaande kennis delen

  10. Webinars en online voorlichtingen/workshops die waardevolle inzichten bieden

  11. Vergelijkingstabellen en features-lijsten

  12. Email marketing met nuttige informatie en updates

  13. Social media aanwezigheid (proactief kennisdeling op socials)
  14. Interactieve tools zoals calculators en configurators

  15. FAQ-pagina’s die veelgestelde vragen beantwoorden

In deze fase is het belangrijk om potentiële klanten te voorzien van alle informatie die ze nodig hebben om een weloverwogen beslissing te maken. Dit betekent dat je content niet alleen informatief moet zijn, maar ook overtuigend en gericht op de voordelen en wensen van de unieke behoeften van je doelgroep.

Communiceer in UBR’s in plaats van USP’s

Wat is een USP?

Een USP is een Unique Selling Point, oftewel een sterkte van jouw product of dienst. Bij een USP denk je vaak in producten en is vaak inside-out.

Wat is een UBR?

Een UBR is een Unique Buying Reason, oftewel de reden dat een potentiële klant jouw product of dienst aanschaft. Vanuit een UBR denk je vanuit oplossingen en vaak outside-in.

Je (potentiële) klanten denken in hun eigen unieke uitdagingen; ze zoeken naar werkbare oplossingen die inspelen op hun behoeften, niet naar een overzicht met functies van jouw product.

Maak waardevolle content voor je eindgebruiker, niet voor jezelf.

In deze fase wilt jouw potentiële klant content die hem of haar helpt bij het maken van de juiste keuze.

Stel dat je als bedrijf zoekt naar een SEO specialist in Ede en omgeving om lokaal beter gevonden te worden voor jouw website. Interessant kunnen dan alle mijn SEO diensten, SEO werkwijze of klantverhalen zijn. Ook kun je benieuwd zijn naar mijn ervaring, kennis en expertise. Daarom houd ik mijn volgers op de hoogte via mijn LinkedIn postsMarketing blogs of online marketing uitlegvideo’s.

Verplaats jezelf in de schoenen van jouw doelgroep en maak je content waardevol voor je eindgebruiker en potentiële klant die dit bekijkt. Niet om jezelf een goed gevoel te geven en satisfied te zijn. Je schrijft voor je doelgroep, niet voor jezelf ?

De volgende stap: de Decision fase

Je hebt de consideration fase doorlopen en bent nu klaar voor de laatste stap in de klantreis: de decision fase. Dit is het moment waarop potentiële klanten klaar zijn om een definitieve beslissing te nemen. Het is aan jou om hen te overtuigen dat jouw product of dienst de beste keuze is. Ontdek in mijn blog over de decision fase hoe je de laatste twijfels wegneemt en de klant helpt om tot een aankoop over te gaan.

Lees meer over de Decision fase.

Billal Nawabi

Billal Nawabi
Freelance SEO Specialist en Marketing Strateeg

Met enorme passie voor SEO en online marketing help ik bedrijven om beter online vindbaar te worden en meer kwalitatieve leads en klanten aan te trekken. Lees mijn online marketing blogs voor waardevolle tips en strategieën of ontdek direct hoe ik jouw online zichtbaarheid kan verbeteren met mijn SEO diensten!” ?