Iedere ondernemer wil het: bovenaan in Google staan. En logisch ook. Want hoe hoger je staat, hoe groter de kans dat jouw doelgroep je vindt. Maar hoe krijg je jouw website eigenlijk bovenaan op Google? Spoiler: daar is geen magische knop voor, maar wel een slimme strategie.
In deze blog leggen we het stap voor stap uit aan de hand van onze eigen SEO-werkwijze en geven we je praktische tips om jouw zichtbaarheid te verbeteren. Allemaal lekker duidelijk en zonder poespas.
Spoiler alert: bovenaan in Google kom je niet met trucjes, maar met een slimme strategie.
On-page vs. Off-page SEO
Voordat we de diepte in duiken: even kort het verschil tussen On-page en Off-page SEO.
- On-page SEO draait om alles wat je op je website zelf doet: elementen die daadwerkelijk op de website zelf staan. Optimalisaties waar je aan kunt denken zijn meta titles, headers, body tekst, urls, alt tags, mobile responsiveness, snelheid en natuurlijk de gehele user experience en user journey.
- Off-page SEO gaat over wat er buiten je site gebeurt: elementen die niet op de website zelf staan. We ondernemen optimalisaties om de website beter vindbaar te maken in AI tools zoals ChatGPT en zoekmachines als Google. Optimalisaties waar je aan kunt denken zijn linkbuilding (zowel backlinks, interne links en externe links), social media, reviews, Google My Business, Local Search (Google Maps), hosting, server, etc. Snelheid valt hier ook onder.
Beide zijn essentieel om hoger in Google te komen. Maar we starten met de fundering: jouw doelgroep en content.
Zo helpen wij websites naar de top
1. Onderzoek jouw markt, doelgroep en doelen
Bovenaan staan begint met weten wie je bent en voor wie je zichtbaar wilt zijn. Wie is je doelgroep? Waar zoeken zij op? En welke vragen of uitdagingen hebben ze? Wij starten altijd met een strategisch gesprek en een concurrentieanalyse om kansen te spotten.
2. SEO-analyse met 0-meting
Laat een (uitgebreide) SEO analyse voor je maken om de huidige status van je website in kaart te brengen. Je kunt dit zelf doen, of laten uitvoeren door een SEO Specialist (van ons).
Met een SEO analyse wordt een goed beeld geschetst waar de website- en de concurrenten staan en waar kansen liggen om op gevonden te worden. Een analyse geeft antwoord op de vraag “waar sta ik in Google” en wordt gebruikt als 0-meting voor je optimalisaties. Met de SEO analyse duik je in op zowel On-page als Off-page SEO.
De SEO Analyse geeft je antwoord op de volgende vragen: waar sta je nu? Wat gaat er al goed en waar laat je kansen liggen? Met een technische en inhoudelijke SEO-analyse brengen we jouw huidige website en content (en je directe concurrenten) in kaart. Zo weten we precies waar we moeten beginnen.
De informatie die je ophaalt uit deze analyse kun je vervolgens meenemen in je zoekwoorden onderzoek. Heb je hulp nodig met je SEO analyse voor On-page en/of Off-page SEO, of heb je vragen over een zoekwoorden onderzoek?
3. Zoekwoorden onderzoek uitvoeren
Welke zoekwoorden gebruikt jouw doelgroep? En welke leveren verkeer én conversie op? Op basis van je doelen bepalen we de juiste focus voor de komende maanden. Niet op onderbuikgevoel, maar op data. We gebruiken tools als Semrush en SE Ranking om zoekwoorden te onderzoeken en bepalen met welke zoekwoorden jij relevant bent om te ranken. Met een zoekwoordenonderzoek krijg je antwoord op de vragen “Op welke zoekwoorden wordt mijn website gevonden?” en “Op welke positie sta ik in Google?”.
4. We schrijven relevante SEO-teksten voor je website
We schrijven teksten die niet alleen Google snapt, maar vooral jouw doelgroep. Een van de meest voorkomende fouten is dat schrijvers nog steeds schrijven voor Google, in plaats van voor bezoekers en gebruikers.
Of het nu een blog is, landingspagina, een video of SEO-pagina: alles is afgestemd op de zoekintentie, klantreis en gebruikservaring. En ja, met een logische opbouw, koppenstructuur, duidelijke call-to-action en een vleugje Lead Monkeys flair. (Mobiele) gebruiksvriendelijkheid is binnen SEO een van de grotere rankingfactoren en daarom ook zeker een belangrijk onderdeel dat serieus aangepakt moet worden.
Richt je website en content zoveel mogelijk in op je doelgroep en onderzoek wat zij nodig hebben en wat relevant is voor hen. Doe je dit, dan zul je beter gevonden worden en hoger scoren in Google. Prop je teksten op de website niet vol met zoekwoorden, maar zoek een gezonde balans wanneer je zoekwoorden gaat toevoegen aan je website. Een gezonde balans creëer je wanneer je schrijft voor je bezoekers en gebruikers.
5. Technische optimalisatie
Is je website snel? Mobielvriendelijk? Logisch ingedeeld? Klopt de URL-structuur? We checken en verbeteren het. Een trage of onduidelijke site? Die laat Google sneller zakken dan je lief is.
6. Autoriteit opbouwen (Off-page SEO)
Met sterke backlinks, een up-to-date Google Bedrijfsprofiel, reviews en waardevolle content zorgen we dat jouw website ook buiten de site gezien en gedeeld wordt. Zo groeit je domeinwaarde en je positie in de zoekresultaten.
Bonus: Hoe krijg je je website in Google?
Staat je website nog helemaal niet in Google? Dan moet je eerst zorgen dat deze wordt geïndexeerd. Dit doe je o.a. met een sitemap en Google Search Console. Wij regelen dit altijd standaard bij een SEO-traject.
Op het moment dat je (nieuwe) pagina of website live staat, zul je eerst moeten controleren of de indexeringen aanstaan op je website of binnen je robots.txt. In principe kun je zelf niet je website op Google zetten: Google crawlt door je website en indexeert je website en pagina’s automatisch, wel kun je in Google Search Console een indexering aanvragen. Het is aan Google om hier gehoor aan te geven. Het is goed om te weten dat het indexeren van een webpagina voor Google enkele dagen tot ca. 8 weken kan duren. Dit is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder algoritmes op relevantie (Helpful Content), server snelheid en je interne linkstructuur. Het kan daarom ook voorkomen dat je webpagina helemaal niet wordt geïndexeerd; updaten van je content kan hierbij helpen. Voor Google Images ligt de indexatie zelfs op enkele maanden, omdat de indexatie frequentie hiervan lager ligt.
Tip: gebruik het zoekcommando “site:jouwdomeinnaam.nl” om te checken of je pagina’s al in Google worden geïndexeerd. En zo ja, welke (niet)?
Sitemap toevoegen aan Google Search Console
Je kunt Google helpen om je website beter te laten indexeren door een Sitemap toe te voegen aan Google Search Console. Gebruik je WordPress als CMS, dan kun je een sitemap laten creëeren door SEO plugins als RankMath en Yoast. Google gebruikt dan jouw sitemap om pagina’s op je website te indexeren.
Veelgestelde vraag: Hoe krijg ik mijn website bovenaan bij Google?
Er is geen quick fix. Maar met een sterke SEO-strategie, goede content en technische optimalisatie kom je ver. De combinatie van content, techniek en autoriteit noemen we ook wel de drie SEO-pijlers.
Wil je hoger scoren? Richt je dan op:
- Zoekwoordenonderzoek op basis van de zoekintentie
- Relevante en waardevolle content
- Technisch goed werkende website
- Sterke interne linkstructuur
- Backlinks van betrouwbare bronnen
Cursus: Schrijven voor SEO
Wil je graag zelf schrijven voor SEO en weet je niet waar je moet beginnen, hoe je verder moet of ben je niet blij met je huidige resultaten? Gelukkig kunnen wij je helpen! Tijdens onze SEO cursus voor beginners nemen wij je mee in de wondere wereld van relevante content schrijven voor je doelgroep met heldere en praktische use cases.
Billal Nawabi is freelance Sr. SEO-specialist, strategisch marketeer en oprichter van Lead Monkeys.
Hij helpt dienstverleners, B2B SaaS-bedrijven en overheids- en non-profitorganisaties groeien met zichtbaarheid, vindbaarheid en content die aansluit op de behoeften van hun doelgroep. Zijn aanpak combineert SEO, social media, strategie en verschillende contentformats om organisaties zichtbaar te maken waar de doelgroep scrollt, vindbaar waar de doelgroep zoekt en gekozen worden op basis van vertrouwen en autoriteit.
Lees ook deze relevante blogs
- May 1, 2025Hoe maak je je website bekend?Je hebt een website. Maar niemand lijkt ‘m te vinden. Je hebt er tijd in gestoken. Energie. Misschien zelfs flink wat geld. Maar de bezoekers...
- August 5, 2025Hoe krijg je jouw bedrijf op Google Maps?Je bent ondernemer. Je hebt een website. Misschien zelfs een mooi logo, social media, alles erop en eraan. Maar toch… wanneer je jezelf zoekt op...
- September 14, 2025Verschil SEO en SEA: wat is het en wanneer zet je welk middel in?Veel ondernemers vragen zich af: moet ik inzetten op SEO of SEA? Het lijkt misschien alsof je moet kiezen, maar in de praktijk vullen deze twee elkaar...


