In de wereld van online zichtbaarheid is een veelgestelde vraag: “Op welke pagina staat mijn website in Google?“. Dit is cruciaal om te weten, want het bepaalt hoe gemakkelijk potentiële klanten je kunnen vinden. In deze blog geef ik je meer inzichten in hoe je dit kunt achterhalen en hoe je jouw website hoger kunt laten ranken in Google’s zoekresultaten.
Je kunt niet hoger scoren als je niet weet waar je nu staat.
Waarom wil je weten waar je staat?
Je positie in Google bepaalt onder andere hoeveel mensen jou organisch zien én aanklikken. Hoe lager je staat, hoe kleiner de kans dat iemand je überhaupt vindt. Je wilt dus weten: sta ik op pagina 1, 2… of verder? En nog belangrijker: wat kun je doen om omhoog te slingeren?
3 manieren om je positie in Google te checken
Om te achterhalen op welke pagina je website staat in Google, kun je beginnen met het uitvoeren van een eenvoudige zoekopdracht.
1. Handmatig zoeken (incognito)
Typ de naam van je bedrijf of een specifiek zoekwoord gerelateerd aan je diensten in de zoekbalk van Google en blader door de pagina’s. Ik adviseer je om deze check op incognito te doen, omdat je zoekresultaten dan nog niet zijn beïnvloed door je zoekgeschiedenis. Houd er rekening mee dat je een zoekwoord kiest waar ook zoekvolume op is, niet alle zoekwoorden die jij bedenkt/verzint, zijn zoekwoorden waar daadwerkelijk naar wordt gezocht. De naam van je bedrijf, dat valt onder ‘branded search’, zou je nu als startpunt kunnen nemen.
2. Gebruik de "site:"-zoekopdracht
“Site:[domeinnaam] + [onderwerp]”
Een trucje dat je kunt gebruiken is “site:”. Google toont je hiermee alle pagina’s die daadwerkelijk zijn geïndexeerd in de Google SERP. Bekijk dit voorbeeld maar eens: “site:leadmonkeys.nl” en check ook eens naar “site:leadmonkeys.nl seo”. Zie jij het verschil?
3. Check via tools (onze favoriet)
Er zijn ook diverse tools beschikbaar, zoals Google Search Console, die je inzicht geven in de prestaties van je website in de zoekresultaten. Je kunt Google Search Console gratis en eenvoudig activeren (must have!). Heb je hulp nodig bij het instellen, neem contact met mij op.
Je kunt ook betaalde tools zoals SE Ranking, Ahrefs of Semrush gebruiken.
Deze tools geven je inzicht in:
- Op welke zoekwoorden je gevonden wordt in zoekmachines
- Je exacte positie in geselecteerde zoekmachines
- Zoekvolume & trends
- Welke pagina’s goed (of slecht) scoren
- Relevante zoekwoorden en kansen waarop je kunt optimaliseren voor betere vindbaarheid
Op welke pagina staat mijn website?
In deze video laat ik je 3 manieren zien hoe jij je positie in google kunt checken.
Hoe krijg je je website hoger in Google?
Een hogere positie in Google voor je website is afhankelijk van een hele hoop factoren, waaronder SEO (zoekmachine optimalisatie). Denk hierbij aan het optimaliseren van je website met relevante zoekwoorden, het verbeteren van de laadsnelheid en het zorgen voor een gebruiksvriendelijke website (op mobiel). Consistentie in contentcreatie, kwalitatieve backlinks, hoe relevant je content is voor de zoekintentie én voor je doelgroep, welke type content je aanbiedt in welke fase van de klantreis, hoeveel concurrentie je hebt op dit zoekwoord, enzovoort.
Dit antwoord is dus helaas niet zo makkelijk te beantwoorden: wij SEO specialisten helpen bedrijven dagelijks om beter vindbaar te worden met de website en om hoger in Google te komen.
SEO draait om drie pijlers:
1. Content
- Sluit je content aan op wat je doelgroep zoekt?
- Gebruik je de juiste zoekwoorden?
- Speel je in op de zoekintentie?
2. Techniek
- Laadt je website snel?
- Is hij mobielvriendelijk?
- Is je structuur logisch?
3. Autoriteit
- Linken andere betrouwbare én relevante websites naar jou?
- Bouw je actief aan je online aanwezigheid?
- Laat je expertise zien op socials, blogs, podcasts, etc.?
Website zichtbaar maken op Google
Om je website zichtbaar te maken op Google, is het belangrijk dat je website goed geïndexeerd wordt door Google. Dit betekent dat Google je website gemakkelijk kan vinden en begrijpen. Zorg voor een duidelijke structuur, relevante en unieke content en een goede interne linkstructuur. Gebruik ook Google My Business voor lokale SEO.
Onze tip: check eerst, optimaliseer daarna
Voordat je als een dolle gaat optimaliseren, wil je eerst weten waar je nu staat. Check je posities, analyseer de data en dán pas ga je aan de slag.
Zorg er ook voor dat je content matcht met de juiste zoekwoorden. Zoals deze blog die onder andere scoort op:
- waar staat mijn site op Google
- op welke pagina staat mijn website
- hoe krijg ik mijn site bovenaan in Google
- positie Google checken
Hulp met SEO?
Als ervaren SEO-specialist kan ik je helpen je website te optimaliseren voor betere prestaties in Google. Of je nu advies wilt over zoekwoorden, technische SEO, of een volledige SEO-strategie wilt ontwikkelen, ik ben hier om je te ondersteunen. Voor meer informatie over mijn diensten, bezoek de pagina SEO diensten.
Billal Nawabi is freelance Sr. SEO-specialist, strategisch marketeer en oprichter van Lead Monkeys.
Hij helpt dienstverleners, B2B SaaS-bedrijven en overheids- en non-profitorganisaties groeien met zichtbaarheid, vindbaarheid en content die aansluit op de behoeften van hun doelgroep. Zijn aanpak combineert SEO, social media, strategie en verschillende contentformats om organisaties zichtbaar te maken waar de doelgroep scrollt, vindbaar waar de doelgroep zoekt en gekozen worden op basis van vertrouwen en autoriteit.
Lees ook deze relevante blogs
- December 1, 2023SEO kosten per maand: wat kost het nou écht?“Wat zijn de SEO kosten per maand?” Een simpele vraag zou je denken. Helaas is dit antwoord in feite een stuk lastiger om te geven....
- November 24, 2023Op welke pagina staat mijn website in Google? [Video]In de wereld van online zichtbaarheid is een veelgestelde vraag: “Op welke pagina staat mijn website in Google?“. Dit is cruciaal om te weten, want...
- July 26, 2023Beter gevonden worden in Google? Zo doe je dat slim!Wil je beter gevonden worden op Google? Dan ben je zeker niet de enige: zoekopdrachten als "hoe wordt mijn site beter gevonden" of "hoe beter...

