SEO Google updates 2024
In de dynamische wereld van zoekmachineoptimalisatie blijft Google voortdurend wijzigingen en updates doorvoeren om de zoekervaring te verbeteren. In 2023 heeft Google verschillende belangrijke updates uitgerold die invloed hebben op de SEO-strategieën. Hieronder volgt een overzicht van de meest significante updates. De belangrijkste SEO Google updates worden hieronder voor je beschreven van het jaar 2011 t/m 2024.
Google Algoritme updates 2024 volgt
Reviews Update
8 november 2023
Google kondigde aan dat hun reviews systeem voortaan regelmatig en doorlopend verbeterd zal worden, zonder verdere specifieke updates aan te kondigen. Deze update viel samen met de november 2023 core update die op 2 november begon.
Core Update
2 november 2023
Deze update betrof een verbetering aan een ander kernsysteem dan de oktober 2023 core update. De verwachting was dat de uitrol tot twee weken zou duren. Deze update overlapt met de November 2023 reviews update die op 8 november begon.
Core update
5 oktober 2023
Google gaf geen nieuwe specifieke richtlijnen. De uitrol werd voltooid op 19 oktober (14 dagen). Er was een bug die invloed had op de Discover-verkeer. Er was veel ranking-volatiliteit tijdens de overlappende core en spam updates.
Spam update
4 oktober 2023
Verbeterde Google’s dekking in veel talen (inclusief Turks, Vietnamees, Indonesisch, Hindi, Chinees) en spamtypen (cloaking, gehackt, automatisch gegenereerd, en gescraped). De uitrol werd voltooid op 20 oktober (15 dagen) en viel samen met de oktober 2023 core update.
Helpful content update
14 september 2023
Google meldde dat deze update een “verbeterde classifier” bevatte. Wijzigingen in Google’s zoekdocumentatie gaven aanwijzingen over wat er veranderd was. De uitrol werd voltooid op 28 september (14 dagen). Deze update werd meer gevoeld binnen de SEO-niche-industrie.
Core update
22 augustus 2023
Google gaf geen nieuwe specifieke richtlijnen. De uitrol werd voltooid op 7 september (16 dagen). Deze update voelde, hoewel groot, gedempt vergeleken met eerdere updates.
Topic Authority System
23 mei 2023
Dit systeem is ontworpen om relevante, deskundige en goed geïnformeerde content in Google Zoeken en Google Nieuws naar voren te brengen. Het systeem kijkt naar verschillende signalen om de expertise van een publicatie over een specifiek onderwerp of locatie te begrijpen. Google gaf aan dat zij dit systeem al “verschillende jaren” gebruiken, maar dit was de eerste keer dat zij erover spraken.
Reviews update
12 april 2023
Google’s “product reviews system” werd gewijzigd in “reviews system.” Google veranderde de taal van hun richtlijnen over productrecensies om van toepassing te zijn op alle soorten recensies (bijvoorbeeld diensten, bedrijven, bestemmingen, media). De uitrol werd voltooid op 25 april (13 dagen) en was volatieler dan eerdere productrecensie-updates.
Core update
15 maart 2023
Google gaf geen nieuwe specifieke richtlijnen. De uitrol werd voltooid op 28 maart (13 dagen). De volatiliteit was gelijk aan of groter dan bij eerdere kernupdates.
Product reviews update
21 februari 2023
Voorheen alleen van invloed op Engels, nu ondersteuning voor 10 meer talen toegevoegd. De uitrol werd voltooid op 7 maart (14 dagen). Meer volatiel dan eerdere productreviews-updates. Dit was de laatste productreviews-update.
Google Search Central
Bekijk direct de volledige lijst met Google Search ranking updates.
SEO Google updates 2022
Search op Google verandert voortdurend. In 2020 heeft Google 4.500 wijzigingen aangebracht in Search. Dit aantal omvat wijzigingen in de ranking(factoren), de user interface en meer. Ook heeft Google meer dan 600.000 experimenten uitgevoerd. De belangrijkste SEO Google updates worden hieronder voor je beschreven.
Link Spam Update
14 december 2022
Google gebruikt externe links naar een website als een van de factoren om de autoriteit en relevantie van een site te beoordelen. De Link Spam Update is een algoritme van Google dat helpt met het identificeren en bestraffen van websites die links kopen of ruilen met andere websites met als doel hun ranking in de zoekresultaten te verbeteren. Dit soort links worden ‘link schemas’ genoemd en zijn in strijd met de Webmaster Guidelines. Websites die deze praktijken toepassen, lopen het risico om door Google’s algoritme te worden gestraft met een lagere ranking in de zoekresultaten of zelfs tot de verwijdering van de website uit de index van Google.
Externe links helpen de ranking van een site te verbeteren, maar het is belangrijk om te zorgen dat deze links natuurlijk en relevant zijn en dat ze worden verkregen op een eerlijke en transparante manier.
Helpful Content Update
5 december 2022
De ‘Helpful Content Update’ van december 2022 verbetert het algoritme dat Google in augustus heeft geïntroduceerd. Volgens de nieuwe terminologie van Google verwijst dit rankings ‘systeem’ naar een uitbreiding van het algoritme van Google dat constant op de achtergrond draait. Een algoritme ‘update’ heeft betrekking op verbeteringen aan het rankingsysteem.
De Helpful Content Update van Google is ontworpen om webpagina’s te belonen die voor mensen zijn gemaakt in plaats van voor zoekmachines.
Search Spam Update
19 oktober 2022
Deze update richt zich specifiek op het identificeren en bestraffen van websites die spammende of manipulatieve tactieken gebruiken om hun rankings in de zoekresultaten te verbeteren.
Tactieken zoals keyword stuffing, link schemas en cloacking zijn in strijd met de richtlijnen van Google. De Webmaster Guidelines geven aan wat wel en niet is toegestaan om te doen om de ranking van een website te verbeteren. Websites die deze richtlijnen overtreden, lopen het risico om door Google’s algoritme te worden gestraft met een lagere ranking in de zoekresultaten.
De Search spam update is bedoeld om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de zoekresultaten voor gebruikers verbetert.
Product Reviews Update
20 september 2022
Deze update was bedoeld om Engelstalige productrecensies te belonen die handig en nuttig zijn voor zoekers. Dit was de tweede update van productreviews van het jaar en de vijfde in het algemeen. Hoewel Google er doorgaans niet van houdt om algoritme-updates te overlappen, werd deze update gelanceerd voordat de kernupdate van september 2022 was voltooid.
Google Core Update (broad core algrithm)
12 september 2022
Dit is de tweede Core update van dit jaar. Over het algemeen leek het minder belangrijk dat de eerste Core updates, toch kunnen er nog steeds websites zijn geraakt door deze update. Google heeft gezegd dat je tussen kernupdates enig herstel kunt zien, maar de belangrijkste veranderen komen na een toekomstige kernupdate.
Helpful Content Update
25 augustus 2022
Op 18 augustus onthulde Google details over zijn nieuwe “Helpful Content Update” waarbij websites met hoog kwaliteit content worden beloond. Websites die zich met hun content richten op gebruikers (bezoekers) en hen helpt of informeert, in plaats van content dat is gemaakt om goed te scoren op zoekresultaten, worden vanaf nu meer beloond. Google heeft een lijst met 15 vragen uitgegeven die contentschrijvers zich kunt stellen om ervoor te zorgen dat content voor bezoekers wordt gemaakt. Hierbij gaf Google aan dat de meeste impact ligt bij content voor online educatief materiaal, kunst en entertainment, winkelen en technologie-gerelateerd. De impact was vooral voelbaar in enkele website categorieën, zoals ringtones, codering, songteksten, etc. De totale impact was relatief klein.
Product Reviews Update
27 juli 2022
Deze update is de vierde release van de product reviews en was enkel een optimalisatie en is bedoeld om productrecensies van hoge kwaliteit te belonen. Als geheel was dit een kleine update die bijdraagt aan het grotere geheel, in vergelijking met de eerdere updates op het gebied van productrecensies.
Google Core Update (broad core algrithm)
25 mei 2022
Dit was de eerste update van het brede kernalgoritme van 2022 en de eerste in meer dan 6 maanden. Google gaf aan dat het tot twee weken kon duren om volledig uit te rollen. Net als bij alle andere kernupdates uit het verleden, heeft Google grote veranderingen aangebracht in de manier waarop zijn rankingssystemen inhoud beoordelen.
Een “broad core update” is een wijziging in de ‘kern’. of algemene rankingsalgoritme en systemen van Google. Het kernalgoritme van Google is een verzamelijk algortimen die signalen van webpagina’s interpreteren. Denk hierbij aan zoekwoorden, links, etc. met als doel om de beste zoekresultaten te tonen bij zoekopdrachten.
Product Reviews Update
23 maart 2022
Google zei dat de derde release van de update van productrecensies, die “enkele weken” zal duren om volledig uit te rollen, voortbouwt op het werk van de twee vorige updates van productrecensies. Net als de voorgaande Review updates is deze update bedoeld om Google te helpen productrecensies van hoge kwaliteit te identificeren en ze te belonen met betere rankings.
Er waren drie nieuwe adviezen van Google over gerangschikte lijsten, aanbevelingen van ‘beste’ producten en het maken van recensies voor meerdere vs. individuele producten.
Page Experience Update (desktop)
22 februari 2022
Deze Page Experience Update was voor de desktop en bevatte alle onderdelen die we ook hebben gezien in de Page Experience Update op mobiel. Het enige verschil hierin is dat de pagina mobielvriendelijk moet zijn. Dit onderdeel is natuurlijk alleen voor mobiel en tablet. Het duurde 9 dagen om de update volledig uit te rollen.
Google Search Central
Bekijk direct de volledige lijst met Google Search ranking updates.
Download het SEO Google updates overzicht:
Download direct via: De Google algoritme updates van 2022.
Oudere Google algoritme updates:
Core Web Vitals (2020)
Deze update richtte zich op het beoordelen van de gebruikerservaring op websites door middel van metrics zoals laadtijd, stabiliteit van de lay-out en interactiviteit.
BERT (2019)
Deze update verbeterde de manier waarop Google de betekenis van zoektermen interpreteert door beter rekening te houden met de context van de zoekvraag (search intent).
Fred (2017)
Deze update richtte zich op het afstraffen van websites met lage kwaliteit of die gericht waren op het genereren van inkomsten ten koste van de gebruikerservaring.
RankBrain (2015)
Deze update gebruikt AI (kunstmatige intelligentie) om de betekenis van zoektermen te begrijpen en de relevantie van websites voor deze zoektermen te bepalen.
Mobilegeddon (2015)
Deze update beloonde websites die geschikt zijn voor mobiel gebruik met een hoger ranking in de zoekresultaten op mobiele apparaten.
Pigeon (2014)
Deze update verbeterde de lokale zoekresultaten door de afstand en locatie van de zoekende gebruiker meer te laten meewegen in de ranking.
Hummingbird (2013)
Deze update verbeterde de manier waarop Google de betekenis van zoektermen interpreteert, waardoor het beter kan reageren op complexere zoekvragen.
Penguin (2012)
Deze update richtte zich op het bestraffen van websites die spammy of manipulatieve links gebruiken om hun ranking te verbeteren.
Panda (2011)
Deze update richtte zich op het verminderen van de ranking van websites met lage kwaliteit (thin content).
Billal Nawabi
Freelance SEO Specialist en Marketing Strateeg
”Met enorme passie voor SEO en online marketing help ik bedrijven om beter online vindbaar te worden en meer kwalitatieve leads en klanten aan te trekken. Lees mijn online marketing blogs voor waardevolle tips en strategieën of ontdek direct hoe ik jouw online zichtbaarheid kan verbeteren met mijn SEO diensten!” ?