Skip to main content

Hoe komt mijn website bovenaan in Google?

Je website bovenaan in Google is wat iedere website-eigenaar graag wil, niet zo gek met zoveel vraag en aanbod op het internet. In SEO-wereld zijn er een hoop elementen belangrijk om te optimaliseren en hoger in Google te komen. Kort gezegd bestaat SEO uit drie peilers: Content, Techniek en Autoriteit. Omdat je met SEO moet letten op een hoop zaken, heb ik de belangrijkste On-page SEO en Off-page SEO voor je beschreven aan de hand van mijn SEO werkwijze. In deze blog zoomen we vooral in op de peiler Content en lees je hoe ik websites bovenaan bij Google krijg met mijn werkwijze. Lees snel de SEO tips!

On-page en Off-page SEO

Voordat we dieper induiken op mijn SEO werkwijze lijkt het me verstandig om meer duidelijkheid te krijgen over wat we gaan behandelen. SEO is een enorm breed begrip van zoekintenties, (zoekwoorden) analyses, links en technisch SEO tot aan kliks en conversies. Weet je al wat On-page en/of Off-page SEO is, lees dan verder vanaf “Tip 1: Onderzoek je markt en doelgroep“.

Wat is On-page SEO?

Bij On-page SEO worden elementen geoptimaliseerd die daadwerkelijk op de website zelf plaatsvinden. Optimalisaties waar je aan kunt denken zijn meta titles, headers, body tekst, urls, alt tags, mobile responsiveness, snelheid en natuurlijk de gehele user experience en user journey.

Wat is Off-page SEO?

Bij Off-page SEO worden elementen geoptimaliseerd buiten de website om. We ondernemen optimalisaties om de website beter vindbaar te maken in zoekmachines als Google. Optimalisaties waar je aan kunt denken zijn linkbuilding (zowel interne links, externe links en backlinks), social media, reviews, Google My Business, Local Search (Google Maps), hosting en server. Snelheid valt hier ook onder.

SEO werkwijze: tips (voor een nieuwe website)

Hieronder heb ik mijn SEO werkwijze opgesomd in een aantal SEO tips die je kunnen helpen om je website beter vindbaar te maken en hoger te scoren in Google. Onthoud dat SEO een breed begrip is en het belangrijk is om te weten waar de website voor dient en voor wie. Aan de hand hiervan

Tip 1: Onderzoek je markt en doelgroep

Onderzoek wie jij bent als bedrijf, wat je bedrijfsdoelen zijn en leer je doelgroep ècht kennen. Kom erachter waar jij sterk of minder sterk in bent (vergelijk dit altijd met je top concurrenten) en hoe jij je doelgroep kunt bedienen. Welke vragen krijg je binnen, wat is datgene wat je doelgroep blij maakt en hoe krijg- en behoud je tevreden klanten. Bepaal en maak je SEO-strategie en gebruik dit als basis voor je optimalisaties.

Tip 2: SEO analyse laten maken

Laat een (uitgebreide) SEO analyse voor je maken om de huidige status van je website in kaart te brengen. Je kunt dit zelf doen, of laten uitvoeren door een SEO Specialist. Met een SEO analyse wordt een goed beeld geschetst waar de website- en de concurrenten staan en waar kansen liggen om op gevonden te worden. Een analyse geeft antwoord op de vraag “waar sta ik in Google” en wordt gebruikt als 0-meting voor je optimalisaties. Met de SEO analyse duik je in op zowel On-page als Off-page SEO.

De informatie die je ophaalt uit deze analyse kun je vervolgens meenemen in je zoekwoorden onderzoek. Heb je hulp nodig met je SEO analyse voor On-page en/of Off-page SEO, of heb je vragen over een zoekwoorden onderzoek? Stel me gerust je vraag via: plan een gratis intakegesprek. Ik kijk graag met je mee!

Tip 3: Zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren

Heb je nog geen SEO-ervaring, dan kan ik het me goed voorstellen dat je je worstelt met de vraag “hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?”. Een zoekwoorden onderzoek (ook wel keyword research genoemd) komt voort vanuit je (SEO) strategie; je bedrijfsdoelen, markt, doelgroep en natuurlijk je concurrentie. Gebruik tools als Semrush of SE Ranking om zoekwoorden te onderzoeken en bepaal met welke zoekwoorden je wilt ranken. Ook krijg je met een zoekwoorden analyse antwoord op de vragen “Op welke zoekwoorden wordt mijn website gevonden?” en “Op welke positie sta ik in Google?”.

Tip 4: Laat relevante SEO-teksten schrijven voor je website

Een van de meest voorkomende fouten is dat schrijvers nog steeds schrijven voor Google, in plaats van voor bezoekers en gebruikers. (Mobiele) gebruiksvriendelijkheid is binnen SEO een van de grotere rankingfactoren en daarom ook zeker een belangrijk onderdeel dat serieus aangepakt moet worden. Laat altijd SEO-teksten schrijven voor de gebruiker en niet voor Google. Richt je website en content zoveel mogelijk in op je doelgroep en onderzoek wat zij nodig hebben en wat relevant is voor hen. Doe je dit, dan zul je beter gevonden worden en hoger scoren in Google. Prop je teksten op de website niet vol met zoekwoorden, maar zoek een gezonde balans wanneer je zoekwoorden gaat toevoegen aan je website. Een gezonde balans creëer je wanneer je schrijft voor je bezoekers en gebruikers.

Training schrijven voor SEO

Wil je graag zelf schrijven voor SEO en weet je niet waar je moet beginnen, hoe je verder moet of ben je niet blij met je huidige resultaten? Gelukkig kan ik je helpen! Tijdens mijn een-op-een training voor SEO neem ik je mee in de wondere wereld van relevante content schrijven voor je doelgroep met heldere en praktische use cases. Plan een gratis intakegesprek!

Hoe zet ik mijn website op Google?

Op het moment dat je (nieuwe) pagina of website live staat, zul je eerst moeten controleren of de indexeringen aanstaan op je website of binnen je robots.txt. In principe kun je zelf niet je website op Google zetten: Google crawlt door je website en indexeert je website en pagina’s automatisch, wel kun je in Google Search Console een indexering aanvragen. Het is aan Google om hier gehoor aan te geven. Het is goed om te weten dat het indexeren van een webpagina voor Google enkele dagen tot ca. 8 weken kan duren. Dit is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder algoritmes op relevantie (Helpful Content), server snelheid en je interne linkstructuur. Het kan daarom ook voorkomen dat je webpagina helemaal niet wordt geïndexeerd; updaten van je content kan hierbij helpen. Voor Google Images ligt de indexatie zelfs op enkele maanden, omdat de indexatie frequentie hiervan lager ligt.

SEO Google updates (algoritmes)

Wil je meer weten over de Google algoritmes? In de blog “SEO Google updates (algoritmes)” houd ik je op de hoogte over de belangrijkste (core) updates van Google.

Sitemap toevoegen Google Search Console

Je kunt Google helpen om je website beter te laten indexeren door een Sitemap toe te voegen aan Google Search Console. Gebruik je WordPress als CMS, dan kun je een sitemap laten creëeren door SEO plugins als RankMath en Yoast. Google gebruikt dan jouw sitemap om pagina’s op je website te indexeren.

Website (niet) vindbaar op Google

Je kunt altijd controleren of je website al is geïndexeerd in Google, hiervoor kun je Google Search Console (GSC) gebruiken. Ook kun je Screaming Frog gebruiken als tool. Met GSC ontdek je ook waar eventuele fouten liggen om op te pakken. Heb je geen toegang tot Google Search Console, dan adviseer ik je om dit in orde te (laten) maken. Wil je zonder toegang graag zien of je website of pagina’s zijn geïndexeerd? Dan kun je nog altijd het trucje “site:domeinnaam.nl/” in Google Search gebruiken.

Hoe krijg ik mijn website bovenaan bij Google?

Zo! Met mijn SEO tips en werkwijze zul je hopelijk genoeg handvatten hebben om aan de slag te gaan met SEO voor je eigen website. Onthoud dat SEO een enorm breed begrip is en je een hoop punten hebt waar je naar moet kijken. Bonus tip: houd alle Google Search Updates in de gaten. De wereld van SEO is erg dynamisch en verandert continu.

Succes met het optimaliseren van je website! Lees meer over mijn werkwijze en de stappen die ik zet via de pagina “SEO Werkwijze“. Heb je vragen of wil je samenwerken, neem gerust contact op.

Billal Nawabi

Billal Nawabi
Freelance SEO Specialist en Marketing Strateeg

Met enorme passie voor SEO en online marketing help ik bedrijven om beter online vindbaar te worden en meer kwalitatieve leads en klanten aan te trekken. Lees mijn online marketing blogs voor waardevolle tips en strategieën of ontdek direct hoe ik jouw online zichtbaarheid kan verbeteren met mijn SEO diensten!” ?