Skip to main content

Begin mei 2024 werd de SEO-wereld opgeschud door duizenden uitgelekte API-documenten van Google Search. Deze documenten werden gedeeld met SEO-guru Rand Fishkin (een van de oprichters van Moz) door een alerte SEO-specialist. De documenten onthullen details over de werking van Google’s zoekmachine. Hoewel Google’s woordvoerders veel van deze informatie in het verleden ontkenden, biedt deze leak nieuwe inzichten die we als SEO-specialisten, online marketeers en website beheerders of eigenaren kunnen benutten. In deze blog duiken we in de belangrijkste lessen en wat we hiermee kunnen doen.

Hoe is dit gebeurd?

Een foutje in Google’s Content Storage API leidde tot het per ongeluk publiceren van interne documenten op Github. Deze ontdekking werd gedaan door Erfan Azimi, een onbekende ondernemer en SEO-specialist, die de informatie uiteindelijk deelde met Rand Fishkin. Vervolgens is dit na enkele checks de wereld ingeslingerd, omdat ze transparantie wilden creëren en enkele onwaarheden van Google blootleggen.

Was de Google 'Leak' opzettelijk?

In mijn ogen was de Google leak absoluut opzettelijk. Het internet zit momenteel vol met onjuiste of AI-gegenereerde content, waardoor de nieuwe AI-gebaseerde zoekoplossing van Google, Search Generative Experience (SGE), moeite heeft om de juiste informatie te tonen. Ik denk dat Google met deze leak een signaal wil afgeven: het is tijd om het internet op te schonen en ruimte te maken voor hoogwaardige content. Ze willen iedereen de kans geven om kwalitatieve, betrouwbare content te creëren die daadwerkelijk waarde toevoegt.

Een schreeuw om betere content

De leak kan worden gezien als een oproep voor betere content om het AI-algoritme van Google te voeden. Op dit moment lijkt SGE niet optimaal te presteren met de beschikbare informatie op het internet. Maar goed, laten we een gegeven leak niet in de bek kijken.

5 SEO algoritmes die onveranderd zijn gebleven

1. Relevantie (zoekintentie)

Een onderdeel dat nooit is veranderd; met de creatie van SEO en SEA is relevantie al belangrijk. Zoekmachines zoals Google worden steeds slimmer in het begrijpen van content en context; relevantie is even belangrijk, maar wordt nu anders gezien. Creëer daarom relevante content voor de zoekintentie van gebruikers. Dit geldt voor je tekst, maar ook voor al je on-page SEO: links, afbeeldingen, meta data, enzovoort. Kortom, begrijp wat gebuikers willen en stem je content hierop af.

2. Waardevolle content

Zorg ervoor dat je content echt helpt met de uitdagingen van je bezoekers. Google meet wat gebruikers ná het klikken precies doen: stoppen ze met zoeken of blijven ze rondklikken? Je wilt dat bezoekers alles vinden wat ze nodig hebben op jouw pagina, zodat ze niet terugkeren naar Google. Lever het ultieme antwoord, de beste service of het perfecte product op een zeer gebruiksvriendelijke (mobiele) webpagina.

Dit zorgt ervoor dat ze niet terugklikken naar Google, wat een positief signaal is voor je ranking. In dit geval geldt letterlijk ‘de klant is koning’. Onderzoek waar zij tegenaan lopen, waar zij vragen over hebben, wat ze graag willen zien, enzovoort. En zorg ervoor dat je precies dié type content produceert.

3. E-E-A-T (Expertise, Experience, Authority, Trustworthiness)

Google hecht veel waarde aan de betrouwbaarheid van je content. Toon je expertise door gedegen, goed onderbouwde informatie te bieden. Bewijs je autoriteit door relevante certificaten, diploma’s, of awards te tonen. Vertrouwen win je door transparant te zijn en je beloftes waar te maken.

Zorg er ook voor dat anderen over je praten en je betrouwbaarheid erkennen. Voel je het al aankomen? Jep! Reviews zijn dus een belangrijk onderdeel.

4. Schoon je content op en wees actueel!

Herschrijf oude content. Het blijkt al een tijdje dat niet kwantiteit, maar kwaliteit de doorslag geeft. Focus dus niet op het aantal woorden op een pagina. Wist je dat het aantal woorden niet relevant is? Het draait tegenwoordig om de zoekintentie. Geloof je me niet? Ik neem je mee in een van mijn klantcases: een blog van 30 woorden rankt op 255 zoekwoorden met zoekvolume (juni 2024). Stuur mij een bericht voor meer informatie over deze klantcase.

Zorg ervoor dat je website up-to-date is met relevante, actuele content die voldoet aan de nieuwste SEO-eisen en trends. Dit helpt niet alleen je ranking, maar ook de gebruikerservaring en betrouwbaarheid van je site (dus toch je ranking).

5. Technische SEO (zoals hreflang-tags)

Zorg ervoor dat technische aspecten zoals hreflang-tags correct zijn ingesteld, vooral als je actief bent in verschillende landen. Dit helpt Google te begrijpen welke taal en regio je pagina bedient, wat cruciaal is voor internationale SEO. Optimaliseer daarnaast je site voor snelheid, mobiele bruikbaarheid, en andere technische factoren om een goede gebruikerservaring te garanderen.

Ik ben mezelf niet als ik je niet de extra waardevolle tips geef. Dus hierbij:

'Quick Win' optimalisaties

Snelle boosts zijn nog steeds te behalen, maar niet meer op de “oude” manier. Kleine aanpassingen hebben nog steeds impact, maar de waarde ligt vooral in kwalitatieve updates.

SEO migraties

Bij een website migratie is het hét moment om kritisch te kijken naar al je content. Verwijder verouderde pagina’s en verbeter bestaande content. Zorg goed voor redirects en wees ervan bewust dat Google nieuwe websites eerst plaatst in een zogeheten ‘sandbox’ om spam te voorkomen. Als nieuwe website zul je niet snel hoog scoren in de rankings; dit zien we al lang gebeuren en we weten dat dit ook te maken heeft met je domein autoriteit, backlinks, enzovoort.

Focus met je nieuwe website op jouw merk en maak gebruik van andere kanalen zoals socials, traditionele media, advertorials, podcasts, enzovoort om jouw website een boost te geven en ‘gezien’ te worden door zoekmachines.

Een ‘Exact match domeinnaam’ wordt gezien als minpunt

Dat een domeinnaam geen rankingfactor is voor SEO wisten we al. Stel dat je een domeinnaam hebt als ‘seo-diensten.nl’, dan biedt dit geen voordeel voor je SEO. Alles ná je domeinnaam, dus je slug, is interessant voor SEO (ja, ook hoe jij je mappenstructuur hebt ingericht).

Wat blijkt nu uit de leak?
Een generieke domeinnaam zoals seo-diensten.nl, kan zelfs een minpunt zijn voor je SEO: je bent namelijk niet uniek genoeg. Hiermee heeft Google moeite om jouw bedrijf te tonen, omdat er een hoop concurrenten zijn op ‘seo diensten’. Zorg er daarom voor dat je een écht merk voert, zoals bijvoorbeeld Lead Monkeys, haha! Een merknaam die nergens anders voorkomt in jouw land, zodat Google niet in de war kan raken met een bestaand merk of term. Natuurlijk ligt dit ook wat genuanceerder: je bezoeker die seo-diensten.nl leest, weet hiermee wel direct wat jij te bieden hebt. Of dit een voordeel of nadeel is, hangt af van jouw perceptie en in hoeverre jij afhankelijk bent van SEO 😉

Bekijk de Google Ranking Signals

Wil jij de uitgelekte data bekijken? Via de website van SEO-expert Dixon Jones kun je zelf zoeken in de Google Ranking Signals.