De awareness fase: de eerste stap in de klantreis waarin potentiële klanten jouw merk en product of dienst ontdekken. In deze blog duik ik dieper in op de awareness fase van de klantreis en bespreek ik hoe je met effectieve strategieën en content je doelgroep kunt bereiken. Ik neem je uitgebreid mee in deze fase aan de hand van een aantal simpele voorbeelden en tips om ervoor te zorgen dat je top-of-mind blijft bij je potentiële klanten. Ook licht ik de zoekintenties vanuit SEO en content toe specifiek voor deze fase. Lees verder om te ontdekken hoe je de eerste stap van de klantreis succesvol kunt inzetten!
Awareness fase (bewustwording)
In deze awareness fase zijn potentiële klanten zich bewust van een behoefte of probleem, maar kunnen ze niet precies benoemen wat ze willen of nodig hebben. Ook kennen ze jouw naam of merk nog niet. De awareness fase kan ingezet worden om potentiële klanten jouw merk te laten ontdekken. Voor jou als bedrijf draait het hier om het vergroten van je (online) zichtbaarheid en herkenning van je merk.
Informatieve zoekintentie
In SEO termen en zoekintenties zou je hier kunnen denken aan de informatieve zoekintentie. Wil je hier eerst meer over lezen? Bekijk de blog en uitlegvideo over de zoekintenties via de blog: wat is zoekintentie.
Een voorbeeld vanuit mijzelf:
Ik heb de keuze gemaakt om als freelance SEO specialist aan de slag te gaan en heb mij daarom ingeschreven bij de KvK onder de naam Lead Monkeys. Ik weet dat ik mijn administratie moet bijhouden voor de belastingdienst en heb een systeem nodig om mijn offertes in te maken, facturen te versturen en ontvangen, de btw-aangifte te doen, enzovoort. Ik wil het graag zelf doen, maar heb geen kaas gegeten van administratieve software. Ik heb twee keuzes, ik kan:
- Een boekhouder regelen die mijn administratie bijhoudt en de btw aangifte verzorgt
- Zelf mijn administratie doen
De eerste stap in de awareness fase
Toen ik net begon, wist ik toevallig dat dit allemaal moest, welke boekhoudsystemen er zijn en waarom een boekhoudpakket véél beter is dan Excel, vanwege mijn jarenlange achtergrond in online vindbaarheid en online marketing voor deze branche en doelgroep. Maar dat is niet vanzelfsprekend voor iedere ondernemer. Voor jou kan deze journey er heel anders uitzien, net zoals velen anderen: je zoekt in Google naar “wat is boekhouding” – dit zoekwoord wordt gemiddeld genomen 210 keer per maand gezocht in Google in Nederland.
Met dit zoekterm ben je aan het begin van jouw klantreis en je hebt een informatieve zoekintentie: je wilt antwoord op een (specifieke) vraag, om uiteindelijk ruzie met de belastingdienst te voorkomen ?
Je bent nog niet klaar om een aankoop te doen
Op dit punt – waar je aan het onderzoeken bent naar wat een boekhouding überhaupt is – ben je nog niet klaar om een aankoop te doen of een specifieke aanbieder te kiezen; je zoekt vooral informatie om je probleem te begrijpen en mogelijke oplossingen te ontdekken. Dit is het moment waarop een aanbieder als merk zichtbaar moet zijn met waardevolle content die antwoord geeft op de vragen van de gebruiker en hen helpt bij het begrijpen van hun behoeften.
Door in deze fase actief te zijn met informatieve en waardevolle content, bouw je als bedrijf vertrouwen en autoriteit op binnen je branche. Ook vergroot dit je kans om top-of-mind te zijn wanneer de klant later in het beslissingsproces komt en klaar is om een aankoop te doen.
Hoe kun je awareness creëren?
Tijdens de awareness fase maak je content om je merk bekendheid te geven en vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep. Dit kan door verschillende vormen van content en kanalen in te zetten, zoals:
- Social media (ads)
- Blogs (SEO geoptimaliseerde content)
- Influencer samenwerkingen
- Persberichten
- Informatieve content (zoals uitlegvideo’s)
- (Online) voorlichtingen en webinars
- Podcasts
- Infographics
- Giveaways en wedstrijden
- Toffe guerilla marketing
- Gastbloggen
Kortom, actief zijn via verschillende kanalen. Naast online marketing, kun je natuurlijk ook denken aan offline media, zoals outdoor advertising, televisie/radio, een banner langs de weg of veel aandacht krijgen via een offline marketingstunt.
Vergroot je bereik en creëer bewustwording!
De awareness fase draait vooral om het vergroten van bereik en het creëren van bewustwording rondom jouw merk, product of dienst. Conversie, zoals het genereren van leads of verkopen van jouw product/dienst is in deze fase niet het primaire doel. De koper is nog niet klaar om een aankoop te doen, dit komt in de latere fase aan bod.
De volgende stap: de consideration fase
Gefeliciteerd, je hebt de eerste stap gezet in de klantreis! Nu je de awareness fase hebt doorlopen, is het tijd om verder te gaan naar de consideration fase. Lees in mijn vervolgblog verder over de consideration fase en leer de beste strategieën om potentiële klanten te informeren en te overtuigen.
Billal Nawabi
Freelance SEO Specialist en Marketing Strateeg
”Met enorme passie voor SEO en online marketing help ik bedrijven om beter online vindbaar te worden en meer kwalitatieve leads en klanten aan te trekken. Lees mijn online marketing blogs voor waardevolle tips en strategieën of ontdek direct hoe ik jouw online zichtbaarheid kan verbeteren met mijn SEO diensten!” ?