De awareness-fase is het begin van de klantreis, waarin potentiële klanten jouw merk leren kennen. In deze blog ontdek je hoe je met slimme strategieën en waardevolle content je doelgroep bereikt en top-of-mind blijft. Daarnaast laten we zien welke rol zoekintenties hebben in deze stap.
De eerste stap naar succes is gezien worden.
Awareness fase (bewustwording)
In de awareness-fase zijn potentiële klanten zich vaak nog niet bewust van hun behoefte of probleem. Ze ervaren uitdagingen, maar kunnen deze meestal nog niet precies benoemen. Jouw merk en naam? Die zijn nog onbekend terrein. Dit is precies waar de kracht van de awareness-fase ligt: je helpt je doelgroep hun behoefte te herkennen en zet tegelijkertijd jouw merk op hun radar.
Voor bedrijven draait deze fase om het vergroten van zichtbaarheid en het opbouwen van herkenning. Zo zorg je ervoor dat jouw merk relevant blijft wanneer klanten verder komen in hun reis – en aan jou denken zodra ze daadwerkelijk over gaan tot aankoop. Hierover later meer.
Informatieve zoekintentie
In de awareness-fase draait alles om informeren en inspireren. Potentiële klanten zitten in een verkennende fase: ze ervaren uitdagingen, maar weten vaak nog niet precies wat ze nodig hebben. In SEO-termen zou je hierbij kunnen denken aan de informatieve zoekintentie, waarbij mensen zoeken naar antwoorden op algemene vragen, zoals: “Waarom werkt mijn website niet goed?”, “hoe kan ik gevonden worden in Google” of “waarom is mijn website traag”. Ze willen meer begrijpen over hun situatie, zonder al een specifieke oplossing te zoeken.
Met waardevolle content die inspeelt op deze zoekintenties, help je je doelgroep met een antwoord op hun vragen, help je ze hun behoefte te herkennen en om jouw merk te ontdekken. Dit is jouw kans om relevant te blijven en vertrouwen op te bouwen, zodat ze later – in de volgende fases – bij jou aankloppen.
Meer weten over zoekintenties? Bekijk onze uitgebreide blog en video: wat is zoekintentie.
Een voorbeeld uit de praktijk
Stel, je staat aan het begin van een nieuw avontuur: je start je eigen bedrijf. Je schrijft je in bij de KvK, kiest een naam en gaat vol enthousiasme aan de slag. Maar al snel ontdek je dat er meer bij komt kijken, zoals het bijhouden van je administratie voor de belastingdienst. Je weet dat je offertes moet maken, facturen moet versturen en btw-aangifte moet doen, maar hoe pak je dat aan?
Je hebt twee keuzes:
1.Je huurt een boekhouder in die alles voor je regelt, van de administratie tot de btw-aangifte.
2.Je doet het zelf en zoekt naar een gebruiksvriendelijk boekhoudsysteem.
Je gaat voor optie 2 vanwege de kosten en kiest ervoor om het zelf uit te zoeken.
Je volgende actiepunt? Hoogstwaarschijnlijk een zoekmachine, zoals Google, social media, enzovoort.
De eerste stap in de awareness fase
Toen wij begonnen, wisten we toevallig al welke systemen nodig waren en waarom een goed boekhoudpakket een slimme keuze is ten opzichte van bijvoorbeeld Excel. Dit kwam door onze jarenlange ervaring in online marketing, in de accountancy branche en zichtbaarheid binnen deze branche. Maar dat geldt niet voor iedereen.
Voor de meeste ondernemers zonder deze kennis ziet deze fase er heel anders uit. Stel, je bent net begonnen en je zoekt in Google naar “wat is boekhouding”. Niet heel ongebruikelijk, dit zoekwoord wordt in Nederland namelijk gemiddeld zo’n 210 keer per maand gezocht. Het is een typische vraag in de awareness-fase: je bent aan het verkennen en wilt vooral antwoord op een concrete vraag. In dit geval: wat moet ik weten over boekhouding (om grip te krijgen op inkomsten/uitgaven en problemen met de belastingdienst te voorkomen)?
Je bent nog niet klaar om te kopen
In deze fase, waarin je nog aan het ontdekken bent wat boekhouding eigenlijk inhoudt, ben je niet meteen klaar om een aankoop te doen of een specifieke aanbieder te kiezen. Je bent vooral op zoek naar informatie om je probleem beter te begrijpen en de mogelijke oplossingen te verkennen.
Door waardevolle content te bieden die antwoorden geeft op de vragen van jouw doelgroep, help je hen niet alleen om hun behoeften te begrijpen, maar positioneer je jezelf ook als een betrouwbare bron.
Actief zijn in de awareness-fase met informatieve en relevante content bouwt vertrouwen en autoriteit op binnen jouw branche. Het zorgt ervoor dat jouw merk top-of-mind blijft, zodat klanten later in het beslissingsproces eerder geneigd zijn om voor jou te kiezen wanneer ze wel klaar zijn om te kopen. Kopers hebben meestal al een lijstje met bedrijfsnamen of producten die ze willen aanschaffen. Aan jou de taak om tussen het lijstje (ook wel de shortlist) te staan.
Hoe kun je awareness creëren?
Tijdens de awareness fase maak je content om je merk bekendheid te geven en vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep. Dit kan door verschillende vormen van content en kanalen in te zetten, zoals:
- Social media (ads) – deel pakkende posts en advertenties.
- SEO-geoptimaliseerde blogs – beantwoord vragen en geef waardevolle inzichten.
- Video’s en infographics – maak complexe onderwerpen visueel en begrijpelijk.
- Podcasts en webinars – verdiep je in relevante onderwerpen voor jouw doelgroep.
- Guerilla marketing – trek offline aandacht met creatieve acties.
- Influencer samenwerkingen
- Persberichten
- LinkedIn posts (deel waardevolle posts vanuit je eigen personal brand)
- Informatieve content (zoals uitlegvideo’s op YouTube)
- (Online) voorlichtingen en webinars
- Giveaways en wedstrijden
- Gastbloggen
Kortom, actief zijn via verschillende kanalen. Naast online marketing, kun je natuurlijk ook denken aan offline media, zoals outdoor advertising, televisie/radio, een banner langs de weg of veel aandacht krijgen via een offline marketingstunt.
Vergroot je bereik en creëer bewustwording!
De awareness fase draait vooral om het vergroten van bereik en het creëren van bewustwording rondom jouw merk, product of dienst. Conversie, zoals het genereren van leads of verkopen van jouw product/dienst is in deze fase niet het primaire doel. De koper is nog niet klaar om een aankoop te doen, dit komt in de latere fase aan bod.
De volgende stap: de consideration fase
Gefeliciteerd, je hebt de eerste stap gezet in de klantreis! Nu je de awareness fase hebt doorlopen, is het tijd om verder te gaan naar de consideration fase. Lees in onze vervolgblog verder over de consideration fase en leer de beste strategieën om potentiële klanten te informeren en te overtuigen.
Billal Nawabi is freelance Sr. SEO-specialist, strategisch marketeer en oprichter van Lead Monkeys.
Hij helpt dienstverleners, B2B SaaS-bedrijven en overheids- en non-profitorganisaties groeien met zichtbaarheid, vindbaarheid en content die aansluit op de behoeften van hun doelgroep. Zijn aanpak combineert SEO, social media, strategie en verschillende contentformats om organisaties zichtbaar te maken waar de doelgroep scrollt, vindbaar waar de doelgroep zoekt en gekozen worden op basis van vertrouwen en autoriteit.
Lees ook deze relevante blogs
- July 3, 2024Consideration fase, de tweede stap in de klantreisDe awareness-fase ligt achter ons: jouw potentiële klant is zich bewust van zijn of haar behoefte en heeft de eerste antwoorden gevonden. Nu komen we...
- July 3, 2024Decision fase, de derde stap in de klantreisJe hebt je werk goed gedaan in de awareness- en consideration-fase: jouw merk staat nu op de shortlist van jouw potentiële klant. Ze hebben de...
- July 1, 2024Wat zijn de fasen van een klantreis? Heldere voorbeelden die jou helpen begrijpen!De weg die een potentiële klant aflegt voordat hij een beslissing neemt, noemen we de klantreis – ook wel bekend als de buyer journey (van...


